در یک اتفاق بیسابقه در تاریخ سینما، بلیتهای نسخه ۷۰ میلیمتری آیمکس فیلم مورد انتظار «اودیسه» به کارگردانی کریستوفر نولان، دقیقاً یک سال پیش از تاریخ رسمی اکران آن به فروش گذاشته شد. این فروش از تاریخ ۲۶ تیر ۱۴۰۴ (۱۷ ژوئیه ۲۰۲۵) آغاز شده و موجی از هیجان در میان طرفداران سینما، بهویژه علاقهمندان آثار نولان، به راه انداخته است.
یک سنتشکنی در صنعت سینما
در حالی که فیلمبرداری «اودیسه» هنوز به پایان نرسیده، سینماهای آیمکس در شهرهای بزرگی چون نیویورک، لسآنجلس، سانفرانسیسکو و واشینگتن برنامه نمایش تابستان آینده این فیلم ۲ ساعت و ۴۰ دقیقهای را اعلام کردهاند. چنین پیشفروشی آن هم با فاصلهای یکساله از تاریخ اکران رسمی، پیشتر سابقه نداشته و تنها نمونهای قابل مقایسه با آن، فیلم «شوالیه تاریکی برمیخیزد» محصول ۲۰۱۲ است که بلیتهایش ۶ ماه قبل از اکران به فروش رسیدند.
یک تعهد سینمایی بینظیر
این تصمیم نولان و شرکت پخش، نشان از اعتماد بینظیر به مخاطبان سینما دارد. خرید بلیت با فاصله یک سال، چیزی فراتر از یک انتخاب معمولی است؛ این یک عمل وفاداری، شور و حتی نوعی زیارت سینمایی محسوب میشود. طرفداران نولان با خرید امروز بلیت، گویی یک عهد سینمایی بستهاند تا ۳۶۵ روز بعد در صندلیهای آیمکس، همراه با خیل مشتاقان، به تماشای شاهکار احتمالی بعدی او بنشینند.
آیا سینمای آینده چنین خواهد بود؟
با گسترش تکنولوژی و محبوبیت فرمتهایی چون آیمکس ۷۰ میلیمتری، ممکن است الگوی پیشفروشهای بلندمدت به یک رویه جدید در سینمای جهان تبدیل شود. باید دید دیگر فیلمسازان بزرگ نیز چنین الگویی را دنبال خواهند کرد یا این اقدام، صرفاً به جسارت و سبک خاص کریستوفر نولان محدود خواهد شد.
پیشفروش یکساله «اودیسه» نهتنها یک حرکت بازاریابی هوشمندانه، بلکه نشانهای از قدرت و اعتمادسازی سینمایی کریستوفر نولان در سطح جهانی است. بدون شک این فیلم، یکی از موردانتظارترین آثار سال ۲۰۲۶ خواهد بود.