تولید خودروی سواری در خرداد سال جاری به پایینترین سطح یک سالهی خود رسید و نسبت به اردیبهشت ۳۸درصد کاهش یافت.
مجموع تولید بهاری خودرو نیز با افت ۱۳.۷ درصدی همراه بوده است.
آمار تولید سه خودروساز بزرگ کشور که به سازمان بورس ارائه شده نشان میدهد تولید ماهانه خودروسازان به کف یک سال گذشته خود با فاکتور گرفتن از فروردین رسیده است. آمار و اطلاعات منتشر شده در کدال نشان میدهد که تولید خودروسازان در خردادماه ۳۸.۱ درصد نسبت به اردیبهشت با کاهش همراه بوده است.
این افت شدید را بیش از هر چیز می توان به بلاتکلیفی قیمتی خودروسازان نسبت داد. بر اساس همین آمار تولید سه ماههی خودروسازان نیز افت ۱۳.۷ درصدی را تجربه کرده است.
بنابراین در مجموع می توان گفت خودروسازی کشور روزهای رکودی را پشت سر میگذارد و چرخ خودرو در ماه گذشته کندتر از همیشه چرخیده است.
عدم اصلاح قیمت در فصل ابتدایی سال را میتوان مهمترین علت رکود حاکم بر این صنعت دانست. در واقع از ابتدای سال جاری خودروسازان انتظار اعمال اصالح قیمت را داشتند اما فصل بهار در شرایطی به پایان رسید که هنوز تکلیف قیمتهای جدید خودرو مشخص نبود.
البته در تمام این مدت تنها مدیریت خصوصی ایران خودرو بود که نسبت به تعویق اصلاح قیمت معترض بود، اما مدیران منتصب دولت در سایپا و پارس خودرو اعتراضی به این تعویق نشان نمیدادند حال اما آمار کدال نشان میدهد که از قضا این خودروسازی ها افت بیشتری را در آمار تولید خود تجربه میکنند.
ایران خودرو نیز پیشتر به وزارت صمت اعلام کرده بود که در صورت عدم اصلاح قیمت فروش و تولید خود را کاهش خواهد داد گرچه ابتدا موضوع کاهش دادن تولید تکذیب شد اما آمار کدال نشان میدهد که این خودروساز بزرگ کشور نیز افت تولید شدیدی را در خردادماه ثبت کرده است.
به نظر میرسد که حتی رشد قیمت ۱۵ درصدی که وزارت صمت برای خودروسازان اعمال کرد و پارس خودرو و سایپا نیز در اطلاعیهای در کدال آن را اعلام کردند نیز نتواند این میزان افت تولید را جبران کند. البته تکلیف ایران خودرو همچنان مشخص نیست گرچه هیات مدیرهی این شرکت رشد میانگین ۲۲.۳ درصدی بهای محصولات خود را تصویب کرد اما سیاستگذاران در مورد اعمال میزان درصد رشد قیمت خودروهای این شرکت فعال سکوت اختیار کردند.
از دیگر دلایل افت تولید خودرو در سه ماههی امسال و به خصوص خرداد را میتوان بلتکلیفی واگذاری سایپا و پارس خودرو دانست. گرچه پیشتر اعلام شده بود که به زودی این واگذاری محقق میشود اما هنوز خبری از آن نیست.
البته اردیبشهتماه چهار شرکت وابسته به گروه خودروسازی سایپا اعلام کردند قصد دارند ۴۲ درصد از سهام سایپا (سهام های تودلی) را به صورت بلوکی و تجمیعی واگذار کنند اما این موضوع نیز همچنان بلاتکلیف مانده است.
در خردادماه نیز در پی نامهای محرمانه از شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، هرگونه واگذاری یا تغییر و تحول در سهام شرکت سایپا و ایران خودرو تا اطلاع ثانوی متوقف شد. بنابراین میتوان گفت که سایپا و زیر مجموعهی آن یعنی پارسخودرو از لحاظ مدیریتی میان زمین و آسمان ماندهاند.
آنچه مشخص است این بلاتکلیفیها عملکرد شرکتها را با اختلال مواجه میکند. قطعیهای مکرر برق و رشد نرخ دلار در خردادماه را نیز میتوان از دیگر عوامل افت تولید خودرو در نظر گرفت. قطعی برق در بهار امسال موجب شد که روند تولید به طور مکرر متوقف شود و نهایتا تاثیر خود را روی آمار سه ماههی تولید خودرو بگذارد. از طرف دیگر با حذف ارز نیمایی و شناورسازی ارز تجاری، نوسانات نرخ ارز میتواند هزینههای تولید خودروسازان را افزایش دهد.
با شرایط کمبود نقدینگی که بر این صنعت حکمفرماست، رشد هزینههای تولید آنهم بدون اصلاح قیمت نهایی کاملا فعالین این صنعت را تحت فشار قرار میدهد
در خردادماه نیز بهای دلار در بازار آزاد به کانال ۹۰ هزار تومان صعود کرد که این موضوع میتواند در روند تولید موثر باشد. به گزارش نبض صنعت، علاوه بر این در اواخر همین ماه بود که جنگ ۱۲ روزه نیز کلید خورد اما تاثیر این جنگ میتواند در آمار تولید تیرماه خودش را نشان دهد.
در بازهای از این جنگ خودروسازان به طور کلی تولید خود را متوقف کردند. برای مثال ایران خودرو تعطیلات تابستانی خود را به ۲۹ خرداد تا ۵ تیر انتقال داد. تعطیلی ۷ روزه قطعا میتواند آمار تولید تیر را حتی پایینتر از آمار خرداد قرار دهد.
قطعیهای برق نیز در تیرماه تشدید شده و از طرف دیگر تنشهای منطقهای این خطر را برای خودروسازان به وجود آورده که در تامین ارز خود دچار مشکل شوند. بنابراین تولید تیرماه نیز با اما و اگرهای زیادی همراه است و به نظر میرسد که حتی رشد ۱۵ درصدی قیمت خودرو نیز نتواند موجب رشد قابل توجه تولید در ماه ابتدایی تابستان شود.
تولید خودروی سواری در خردادماه امسال نسبت به اردیبهشت با سقوط آزاد مواجه شده و به کف یک سالهی خود بدون در نظر گرفتن فروردین به دلیل تعطیلات نوروزی نیز رسیده است. بر این اساس خودروسازان در خردادماه ۵۱ هزار و ۷۲۵ دستگاه خودروی سواری تولید کردهاند، این در شرایطی است که این رقم در اردیبهشت ماه به ۸۳ هزار و ۶۴۰ دستگاه میرسید.
بنابراین تولید ماهانهی خودروسازان طی یکماه گذشته ۳۱ هزار و ۹۱۵ دستگاه معادل ۳۸.۱ درصد کاهش یافته است. ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور در اردیبهشت ماه ۵۳ هزار و ۵۰۴ دستگاه تولید خودروی سواری داشته است. با این حال تیراژ خرداد این خودروساز تنها به ۳۵ هز ار و ۳۴۳ دستگاه میرسد، بنابراین آبیپوشان جاده مخصوص در این مدت زمان افت ۱۸ هزار و ۱۶۱ دستگاهی و ۳۴ درصدی در تولید خودروی سواری داشتهاند.
سایپا نیز تولید ۱۱ هزار و ۷۸۵ دستگاهی در ماه پایانی بهار داشته که در مقایسه با تیراژ ۲۱ هزار و ۲۹۰ دستگاهی اردیبهشت افت ۹ هزار و ۵۰۵ دستگاهی و ۴۴.۶ درصدی را به خود میبیند. همچنین پارسخودرو که تولید ۸ هزار و ۸۴۶ دستگاهی در اردیبهشتماه داشت، طی ماه گذشته ۴هزار و ۵۹۷ دستگاه خودروی سواری تولید کرده تا افت تولید آن طی خردادماه به ۴ هزار و ۲۴۹ دستگاه معادل ۴۸ درصد، برسد.
ابرار اقتصادی