شرکت تسلا (Tesla) در گزارش مالی سهماهه دوم سال ۲۰۲۵ (بهار ۱۴۰۴) از کاهشی محسوس در آمار فروش خودروهای خود خبر داد. بر اساس این گزارش، تعداد خودروهای تحویلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۵٪ کاهش یافته است که برای یکی از بزرگترین خودروسازان الکتریکی جهان، زنگ خطر محسوب میشود.
کارشناسان دلایل متعددی را برای این کاهش ذکر کردهاند، اما یکی از مهمترین عوامل، کارزارهای گسترده بایکوت جهانی علیه تسلا عنوان شده است. این کمپینها عمدتاً در شبکههای اجتماعی و رسانههای مستقل شکل گرفته و علت آن، مواضع جنجالی ایلان ماسک و نگرانیها درباره برخی سیاستهای مدیریتی و اخلاقی شرکت بوده است.
علاوه بر آن، رقابت شدید با خودروسازان چینی مانند BYD و NIO و همچنین افزایش عرضه محصولات الکتریکی از سوی برندهای اروپایی و آمریکایی دیگر، موقعیت تسلا را در بازار جهانی به چالش کشیده است.
با وجود این افت فروش، تسلا اعلام کرده که قصد دارد در نیمه دوم سال، با عرضه بهروزرسانیهایی در مدلهای محبوب خود مانند Model 3 و Cybertruck و همچنین توسعه بیشتر فناوری خودران، دوباره توجه مشتریان را جلب کند.